Studiu: Laptele de soia isi bate rivalii – laptele de migdale, de orez si de nuca de cocos atunci cand vorbim de calitatile nutritionale

“Este destul de clar ca laptele de soia este cea mai buna alternativa, in dieta umana, din punct de vedere nutritional pentru laptele de vaca”, potrivit cercetatorilor de la McGill care au comparat intre ele alternativele pe baza de plante ale laptelui de vaca.

Desi alternativele pe baza de plante ale laptelui de vaca sunt promovate ca fiind sanatoase si hranitoare, nu s-au facut, pana in prezent, suficiente cercetari pentru a se intelege implicatiile nutritionale ale consumului lor atat pe termen scurt, cat si pe termen lung, potrivit studiului, publicat in Journal of Food Science and Technology.

Selectand patru dintre cele mai populare bauturi pe baza de plante – migdalele, soia, orezul si nuca de cocos – cercetatorii au luat in considerare datele nutritionale comunicate de producator pe ambalaj, pentru mai multe marci comercializate cu astfel de produse, pe fiecare ingredient si le-au comparat pentru a obtine un continut mediu de proteine, carbohidrati, grasimi, vitamine si minerale.

“Este destul de clar ca laptele de soia este, din punct de vedere nutritional, cea mai buna alternativa pentru inlocuirea laptelui de vaca in dieta umana”, concluzioneaza studiul.

Cu toate acestea, vanzarile de lapte de soia au fost afectate de diverse probleme, inclusiv de faptul ca aroma sa nu este una prea atragatoare (”beany”/de fasole, conform cercetatorilor) si de perceperea prezentei unor anti-nutrienti de catre consumator.

“Desi laptele de migdale are, de asemenea, un profil nutritional echilibrat si aroma mult mai buna, densitatea nutritiva si numarul total de calorii nu sunt la fel de bogate ca si la laptele de vaca.”

Cand se bea lapte de migdale, oamenii de stiinta au spus ca trebuie sa se acorde atentie, consumatorii urmand a se asigura ca diferiti nutrienti esentiali sunt disponibili din alte surse, din dieta, in cantitati adecvate.

Laptele de orez si laptele de nuca de cocos pot fi ideale pentru persoanele care sunt alergice la soia sau migdale, dar “nu pot actiona ca o alternativa ideala pentru laptele de vaca din cauza unei diversitati limitate de nutrienti”.

lapte_de_vaca1Studiul isi propune sa-i ajute pe cititori sa ia o decizie in cunostinta de cauza cu privire la introducerea laptelui de plante in comparatie cu laptele traditional de bovine, au scris ei.
Totusi, grupul de cercetatori considera ca ar fi necesare cercetari suplimentare pentru a intelege pe deplin efectul diferitelor metode conventionale si noi de prelucrare asupra profilului nutrientilor, a aromei si a texturii laptelui alternativ.

Rezultate
Nivelurile de calciu in cele mai multe alternative la laptele de vaca au avut tendinta de a fi ridicate – un rezultat al fortificarii post-procesare. In cele sapte branduri de lapte de migdale neindulcit studiate, continutul de carbohidrati si proteine a variat intre 0,25 si 3 g si respectiv 1 pana la 5 g. Laptele de soia a avut rezultate bune pentru carbohidrati (de la 3 la 8 g) si pentru proteine, care au variat de la 7 la 12 g.

Laptele de orez, care se face in general prin amestecarea orezului brun macinat si a apei, tinde sa contina mai mult zahar decat laptele de vaca, deoarece carbohidratii se descompun in zaharuri. Cercetatorii au subliniat, de asemenea, existenta catorva studii din SUA care arata ca laptele de orez are niveluri ale arsenului cu 70% mai mare decat concentratiile sigure, conform recomandarilor Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS), datorita prezentei naturale a arsenului in orez.

“Nutritional [laptele de orez] este foarte bogat in carbohidrati, variind intre 23 si 27 g, cu 26 g ca mediana. Proteinele si grasimile sunt prezente in cantitati minime. “

Desi laptele de nuca de cocos este bogat in grasimi saturate, cercetatorii au scris ca studiile anterioare au aratat ca un consum de lapte de nuca de cocos poate creste nivelurile lipoproteinelor cu densitate mare (HDL), care contribuie la reducerea lipoproteinelor daunatoare, cu densitate scazuta (LDL) .

cocosProfilul nutritional al laptelui de nuca de cocos, asa cum este consumat in Occident, totusi, poate fi redus pe masura ce creste timpul de stocare: cercetarile din trecut au aratat ca oxidarea lipidica a laptelui de cocos prelucrat termic poate creste anumite componente, cum ar fi aldehidele.

Ei au spus ca laptele de nuca de cocos este “complet unic” in comparatie cu alte tipuri de lapte, deoarece continutul de calorii a fost destul de scazut. Dar, majoritatea acestor calorii provin din grasimi saturate, deoarece nu contine proteine si mai putin de 0,75 g de carbohidrati, comparativ cu 4-5 g de grasimi”.

Laptele de vaca ofera, de asemenea, minerale cum ar fi magneziu (32 mg), fosfor (230 mg) si potasiu (373 mg). Majoritatea alternativelor vegetale la lapte au continut de minerale mai scazut cu 50 pana la 70% comparativ cu laptele de vaca. Laptele de nuca de cocos nu a prezentat nicio cantitate de fosfor raportat, iar laptele de orez si de nuca de cocos aveau cantitati mai mici de potasiu.

“Am gasit cateva branduri de lapte de soia care contin cantitati si mai mari de fosfor si potasiu comparativ cu laptele de vaca. Laptele de vaca este, de asemenea, o sursa foarte buna de vitamine. Numai laptele de soia contine cantitati comparabile de nutrienti.”

Sursa: Jurnalul Stiintei si Tehnologiei Alimentare, “Cat de bine ne fac alternativele pe baza de plante din punct de vedere nutritional in comparatie cu laptele de vaca?”