Sanatoase, gustoase si cu impact scazut asupra mediului: Unilever si WWF au facut o lista cu 50 de alimente pe care ar trebui sa le mancam mai des

Algele Wakame, frunzele de moringa si radacina de lotus sunt printre ingredientele a caror utilizare va contribui la reducerea impactului productiei alimentare asupra mediului si la imbunatatirea sanatatii publice, potrivit unui nou raport publicat de Knorr, firma din grupul Unilever.

“Intr-o lume plina de sfaturi si interdictii despre ceea ce sa nu mancam, vrem sa oferim oamenilor mai multe alegeri alimentare pentru a sprijini schimbarile pozitive”, se arata in raportul Future 50 Foods. “Schimbarea unor elemente importante din dieta precum porumbul si orezul alb pentru fonio sau graul spelta va mari continutul de nutrienti al hranei, contribuind in acelasi timp la o mai mare agrobiodiversitate, fapt care face ca aprovizionarea noastra cu alimente sa fie mai rezistenta la socuri naturale sau de piata”.

Knorr si WWF, organizatia non-guvernamentala pentru mediu, au colaborat cu Dr. Adam Drewnowski, directorul Centrului pentru Nutritie si Sanatate Publica de la Universitatea din Washington, pentru a veni cu 50 de alimente pe baza de plante pe care lumea trebuie sa le manance mai mult. Unele ne sunt deja familiare, dar nu sunt consumate pe cat ar trebui – lintea, orezul salbatic si napii – in timp ce altele – cum ar fi fonio, florile de dovleac si cactusii – i-ar putea lasa pe consumatorii occidentali plini de uimire.

Fiecare produs alimentar din lista a fost selectat cu atentie pe baza valorii sale nutritionale, a impactului relativ asupra mediului, a aromei, acceptabilitatii si potentialului de accesibilitate (criterii bazate pe definitia “alimentatiei durabile” a Organizatiei pentru Alimentatie si Agricultura – FAO), facand obiectul unei analize amanuntite.

nanotehnologia1Fructele, de exemplu, nu au fost incluse datorita continutului mai mare de zahar si de calorii (in general, comparativ cu legumele), iar ierburile si condimentele nu sunt consumate in cantitati semnificative. Expertii au folosit apoi indicele 15,3 pentru alimente bogate in nutrienti pentru a evalua valoarea nutritiva a fiecarui “candidat” si au fost selectate 170 de alimente. Cele cu scoruri NRF (nutrient rich foods = alimente bogate in nutrienti) mai mari au avut prioritate pe tot parcursul procesului de selectie.

Aceasta lista lunga a fost apoi evaluata (in detaliu) pentru impactul asupra mediului: unele au randamente mai mari decat alimentele similare, iar altele sunt tolerante pentru conditii meteorologice si de mediu dificile, ceea ce inseamna ca acestea ar putea fi nepretuite, intr-un viitor mai mult sau mai putin indepartat avand in vedere schimbarile climatice.

Apoi, bucatarii, comerciantii si dezvoltatorii de produse alimentare din intreaga lume au fost consultati cu privire la gust, disponibilitate, accesibilitate si “abilitatea de a adauga varietate retetelor”.

Ultimul pas a fost acela de a asigura distribuirea uniforma a alimentelor pe grupe de alimente, culori, tari producatoare si nivelul de familiaritate.

Si au ramas astfel 50 de alimente: 13 cereale si tuberculi, 12 leguminoase si germeni, 18 legume, trei specii de ciuperci si patru de nuci si seminte.

De la favorite familiare la experiente exotice
Lista este un amestec de familiar si exotic. Nucile de pamant Bambara se bucura de un “profil nutritional impresionant” si pot, de asemenea, sa fixeze azotul din aer, reducand dependenta de ingrasaminte. Acestea pot fi fierte, prajite, coapte sau macinate intr-o faina fina. Fasolea ochi negri este rezistenta la seceta, tolereaza foarte bine caldura si din ea se prepara o “supa consistenta si groasa”, in timp ce frunzele lor pot fi mancate ca verdeata.

Un alt element neobisnuit din lista este moringa. Denumita si betisorul tobosarului, ”hrean” sau chiar copacul “miraculos”, are o crestere rapida si este rezistenta la seceta. Cand sunt fierte, frunzele sunt un inlocuitor ideal pentru alte legume cu frunze verzi, in timp ce florile pot fi adaugate la salate, prajite si consumate ca gustare sau folosite pentru a face ceai.

Consumul de cactusi trebuie, de asemenea, sa creasc sunt de parere cei de la Knorr. Cu continuturi substantiale de vitamine C si E, carotenoide, fibre si aminoacizi, segmentele tinere ale tulpinilor au intrat de mult in bucataria mexicana. Unii, cum ar fi nopales – cunoscuti si sub denumirea de par cu tepi sau de catus cu pere, ar putea chiar ajuta la scaderea in greutate, avand in vedere continutul redus de calorii si continutul ridicat de fibre (desi acest lucru nu este inca dovedit).

Lista cuprinde, de asemenea, unele alegeri occidentale mai cunoscute, inclusiv ciupercile, nucile, semintele de in si nautul. Cu toate acestea, Knorr a sugerat ca beneficiile nutritionale ale nautului si ale fasolei rosii kidney pot fi imbunatatite, permitandu-le sa germineze.

“Nautul este una dintre leguminoasele care pot germina foarte usor. Acest lucru neutralizeaza acidul fitic si permite organismului sa absoarba mai bine nutrientii, cum ar fi calciul, magneziul si zincul”, se arata in raport.

Knorr considera insa ca trecerea la o dieta mai durabila nu se va intampla peste noapte. Una dintre cele mai mari provocari este diversificarea alimentelor consumate – conform FAO, de exemplu, exista intre 20 000 si 50 000 de specii de plante comestibile, dintre care numai 150 pana la 200 sunt consumate in mod obisnuit de oameni.

“Saptezeci si cinci la suta din ceea ce mananca lumea provine din doar douasprezece recolte si cinci specii de animale”, a explicat April Redmond, vicepresedinte global al lui Knorr.

Knorr a lucrat cu 280 de bucatari din intreaga lume care au experimentat cele 50 de alimente pe o perioada de noua luni, cu retete noi care vor aparea online, pe ambalaje si in magazine. Aproape jumatate din produsele alimentare sunt deja in lantul de aprovizionare Knorr si sunt prezentate in produse, de exemplu mini-gustarile lansate recent in SUA si UE.